המסחר האלקטרוני (Ecommerce) נכנס לעולמנו בראשית שנות ה-80 ומאז עשה מהפכה בדרך שבה אנו חושבים ועושים קניות. המסחר האלקטרוני הוא בעצם היכולת לבצע הזמנות של מוצרים דרך האינטרנט, ללא הצורך להגיע פיזית לחנות וללא הצורך לראות את המוצר או לחוש אותו בידינו. כניסתו לעולם חוללה מהפכה כי העולם הגדול הפך בן לילה לכפר גלובלי קטן ומצומצם, בו המידע נגיש יותר והמחיר זול יותר.
בתחילת הדרך, המסחר האלקטרוני היה נפוץ בעולמות ה-B2B, בין גופים עסקיים, אך במהרה היו מי שזיהה את הפוטנציאל ופתחו את זה גם לקהל הפרטי, ה-B2C. ארגונים גדולים כקטנים החלו לסחור באינטרנט מול קהלי יעד מגוונים כתחליף או בנוסף לשיטת המסחר המסורתית. בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז תקופת הקורונה, אנו רואים עלייה חדה בכמות העסקים שמצטרפים לזירת המסחר האלקטרוני ומבינים את הכוח והפוטנציאל הגלום במכירה באינטרנט.
מודלים עסקיים במסחר אלקטרוני
השיטה הנפוצה ביותר להגדיר את המודל העסקי במסחר אלקטרוני היא בהתאם לקהל היעד אליו פונה בית העסק. שלושת המודלים הבולטים ביותר הם B2B, B2C ו-MLM:
B2B - מסחר בין גורמים עסקיים
ראשי תיבות של Business to Business. תחום ה-B2B מתאפיין בקיום התקשרויות חוזיות בין הקונה. לרוב מדובר בהתקשרויות ארוכות טווח ושיטת התשלום נעשית במסגרת קווי אשראי. היות ומדובר בהתקשרות חוזית חוזרת, לא מעט פעמים נדרשת התאמה של המחיר להסכם, תנאי אספקה או שיטות תשלום מיוחדות ולפי מה שנקבע בהסכם.
B2C - מסחר עם הקהל הפרטי
ראשי תיבות של Business to Customers. בין אם מדובר בלקוח חוזר או בגולש מזדמן, המאפיין העיקרי של מודל ה-B2C הוא ביצוע עסקה קמעונאית סטנדרטית לפי מחיר מחירון וללא התקשרות חוזית בין המוכר לקונה. למעשה, כמו שאדם פרטי יכול לרכוש בחנות בקניון, כך הוא יכול לקנות גם באינטרנט וללא הצורך בחתימת חוזה מול בית העסק. בעסקאות B2C, על פי רוב, התשלום נעשה באמצעות מערכת סליקה מקוונת ומאובטחת בתעודת SSL.
MLM - שיווק רישתי / רב מערכתי
ראשי תיבות של Multi-level Marketing. ה-MLM הינה שיטת מכירה שבה המוכר מקבל רווחים הן על מכירת המוצרים שהוא מוכר ללקוחות הקצה (B2C) והן על מוצרים שנמכרים על ידי אלו שהוא מוכר להם (B2B), כך שרווחיו של הסוכן גדלים ככל שגדל המבנה שמתחתיו. הסוכן מתוגמל על מכירותיו שלו, אבל גם, ובדרך-כלל, על גיוס סוכני מכירות נוספים ומכירת המוצרים למגויסים אלו.
טרנדים ומגמות בעולם המסחר האלקטרוני
בינה מלאכותית בעולם המסחר האלקטרוני
מאז שפרצו לחיינו chatGPT המפורסם, Gemini מבית גוגל ודומיהם, נדמה שהבוטים החכמים נמצאים בכל מקום. אין ספק שתוך זמן קצר הם גם ישולבו מבלי משים בעולם המסחר האלקטרוני. פלטפורמות רבות מנסות לפצח את השילוב היעיל והרווחי של כלים אלו על מנת לספק עזרה מקסימלית למנהלי האתרים באחזקתם, לצד שיפור חווית השימוש בהם והתאמה לצרכים הייחודיים של כל גולש.
שיפור חווית המשתמש באיקומרס
עולם האינטרנט מתפתח בקצב מסחרר וכך גם עולם המסחר האלקטרוני. הסבלנות של הגולשים הולכת וקטנה בעוד הציפיות שלהם הולכות ונהפכות מסובכות יותר. הגולשים, הלא הם הלקוחות הפוטנציאליים, רוצים הכל כאן ועכשיו, שהאתר יבין אותם אפילו יותר ממה שהם הספיקו להבין את עצמם. בעקבות כך, שיפור מתמיד של חווית המשתמש באתר המסחר האלקטרוני הוא ללא ספק אחד המגמות המשמעותיות בשוק. המירוץ לעבר המהר יותר, חכם יותר, יפה יותר, נוח יותר ומובן יותר לא רואה שובע ועלינו להיות תמיד עם יד על הדופק.
פלטפורמת BSmart גאה להוביל מגמות שונות בתחום וזאת בזכות ראייה מתקדמת, הבנת הצרכים של השוק הישראלי, קשר קרוב עם הלקוחות שלנו ושיח מתמיד אודות הצרכים שהם מקבלים מהשטח והדרך הטובה ביותר להטמיע אותם באתר.
התאמה מירבית לצרכי הגולש
גולשי האתר, הלקוחות הפוטנציאליים, נעזרים בחנויות האינטרנטיות על מנת לבצע סקר שוק לבחינת אמינות ומחיר. ככל שאתר המסחר האלקטרוני יוכל להציג לגולשים את מה שהם מחפשים בקלות המירבית, כך שביעות הרצון שלהם וההתרשמות שלהם מהאתר ומבית העסק תעלה. לדוגמא, בעמוד רשימת מוצרים נהוג להציב סננים לנוחיותם של הגולשים. כך הם יוכלו לסנן את מוצרי האתר ולצפות רק במוצרים שעונים על הציפיות שלהם, מבחינת מותג, מחיר, צבע ומאפיינים נוספים. מנגנון זה אולי נראה פשוט אך מאחוריו מסתתרות הסתעפויות רבות, בדיקות מלאי והתחשבות בפרמטרים שונים על מנת שהגולש יקבל את התוצאה המדויקת ביותר עבורו בזמן המהיר ביותר.
אתגרים מרכזיים בתחום המסחר האלקטרוני
פרטיות ואבטחה בעולם האינטרנט
אתגרי הפרטיות בעולם האינטרנט בכלל ובתחום המסחר האלקטרוני בפרט סובבים סביב הצורך לאזן בין המידע האישי הנאסף אודות הגולשים ובין דרכי השימוש בו לצרכי פרסום, שיפור חווית המשתמש, ניתוח דאטה ועוד. אתרים רבים אוספים מידע אישי על הגולשים מבלי שיש לגולשים מודעות מלאה לכך. כאשר מידע זה מאוחסן ונשמר באופן שאינו מאובטח, קיימת סכנה ממשית של פרצת אבטחה וחשיפת מידע אישי. מעבר לסכנה שבדליפת המידע, קיימת סכנה נוספת והיא שימוש במידע עבור התאמת תכנים פרסומיים לגולש באופן שמנוגד לרצונו וללא ידיעתו.
כדי להתמודד עם אתגרים אלו קיימים מספר כלים שמסייעים לבעלי האתרים להגביר את האבטחה של האתר שלהם. פלטפורמת BSmart מציעה את האבטחה הגבוהה ביותר בשוק האיקומרס בישראל וכוללת פתרונות אבטחה ברמות שונות ורבדים שונים, כגון התחברות באמצעות OTP (ססמא חד פעמית) או אימות דו שלבי, מנגנון reCAPTCHA מבית Google להגנה על טפסים, ציות לפרוטוקול GDPR, הגנה באמצעות WAF, חומת אש (Firewall) ותחזוקת תעודות SSL.
למידע נוסף אודות מנגנוני ההגנה של BSmart לחצו כאן.
להעביר את המסר הנכון, לגולש הנכון, בזמן הנכון
ככל שעולה הביקוש לחנויות אינטרנטיות, כך יותר ויותר עסקים מצטרפים למגמה. בהתאם לכך, כמות החנויות האינטרנטיות עולות וקשה יותר להתבלט מעל המתחרים. כדי להתגבר על האתגר הזה, בעלי עסקים מבינים שחנות אינטרנטית חכמה ומתקדמת כבר איננה מספיקה. כדי להתבלט מעל המתחרים יש ליצור בולטות דיגיטלית, מיתוג בלתי נשכח ומהלכי שיווק ייחודיים אשר יגרמו לקהל היעד להתחבר לבית העסק ולבחור לקנות דווקא ממנו, למרות התחרות הגדולה.
לשם כך, על בית העסק לדבר בשפה אחידה ומדויקת עם קהל היעד שלו בכל מקום בו הם נפגשים: באתר, במיילים, בהודעות ה-SMS, בפרסומות ברחבי הרשת וכן הלאה. המגמה היום הולכת לכיוון של חיזוק המסר הייחודי לכל גולש בכל מקום מפגש, ללוות אותו מסע הרכישה שלו החל מהרגע שהתוודע למותג ועד הרגע בו השלים רכישה ראשונה, ואל עבר הפיכתו ללקוח חוזר. לשם כך יש להכיר היטב את קהל היעד, להתאים אליו את האתר ולחבר בין האתר לבין כל פלטפורמות השיווק הקיימות על מנת להשיג חשיפה משמעותית ואיכותית.
חיבורים נדרשים בעולם המסחר האלקטרוני
מערכות ERP
פלטפורמת BSmart מאפשרת התממשקות מלאה למערכות ה-ERP הגדולות והמוכרות בישראל. ההתממשקות מאפשרת למנהלי האתרים לעשות את עבודתם בצורה קלה, מהירה, יעילה ואוטומטית, בהתבסס על המידע המצוי בתוכנת ה-ERP הארגונית. בתוך כך, הממשק מאפשר לחנות האינטרנטית לפעול כערוץ מכירה עצמאי מול לקוחות B2B וגם מול לקוחות B2C.
אתר מסחר אלקטרוני משולב עם ERP מאפשר לנהל קטלוג, מחירים, לקוחות והזמנותב-ERP ולסנכרן אותם אונליין בכל רגע נתון עם האתר, להציג באתר יתרות מלאי מדויקות לכל מוצר, לרשום הזמנות מהאתר ב-ERP באופן אוטומטי, לסלוק תשלומים, להפיק קבלותולבצע פעולות רבות ונוספות בנסכרון מושלם ומיידי בין האתר לבין ה-ERP. ככל שרמת הממשק עולה, כך חייו של מנהל האתר קלים יותר ועבודתו יעילה וטובה יותר.
מרקט-פלייס ופלטפורמות שיווק
בכל שנה עולים לאוויר אתרי מסחר רבים והתחרות בתחום עולה. זה מגביר את הצורך בפרסום איכותי ככלי לחשיפה גדולה יותר, הנעת גולשים לאתר והגדלת רווחיות העסק. חשוב ומומלץ לחבר את אתרי המסחר האלקטרוני עם פלטפורמות השיווק השונות (גוגל, פייסבוק, טיק טוק ועוד) וגם למרקט-פלייסים השונים (זאפ, סופר פארם, ועוד) כדי להשיג יתרון על המתחרים ולהגדיל את נקודות המפגש של העסק עם הלקוחות הפוטנציאליים שלו.
אחד הכלים המוכרים בנושא זה נקרא פיד או קטלוג מוצרים. למעשה, מדובר בקובץ אשר מכיל את מוצרי האתר וכתוב בפורמט שמוסכם ע"י פלטפורמות השיווק השונות. בהעלאת הקובץ אליהן, ניתן לפרסם בעזרתן מודעות עם כרטיסי המוצר ישירות מהאתר. פלטפורמת BSmart מאפשרת להפיק פיד מוצרים אוטומטי המתעדכן אחת ליום, מה שמאפשר לצוות האתר ולצוות השיווק להציג בכל רגע נתון מודעות עם המוצרים הקיימים באתר.
ממשק משלוחים
אחת המטרות העיקריות של המסחר האלקטרוני היא להפוך את העולם שלנו לכפר גלובלי קטן ואינטימי. כדי לעשות כן, יש לתמוך באפשרויות שילוח נוחות, לצד מחיר וזמן אספקה תחרותיים. אספקט מרכזי בעולם המסחר האלקטרוני הוא לחבר בין מחסני החברה לבין נקודת האיסוף המוסכמת על הלקוח. פעמים רבות, היעדר אפשרויות שילוח נוחות יגרמו לגולש לוותר על העסקה ובכך יגרמו לבית העסק לאבד לקוח. כדי לעבוד בצורה יעילה ולמנוע טעויות אנוש, מומלץ שאתה המסחר האלקטרוני יהיה מחובר לחברת המשלוחים כל שכל מידע אודות הזמנה חדשה, איסוף חבילה, פרטי היעד ועוד יהיו זמינים אונליין לשני הצדדים.
ממשק סליקה
מסחר אלקטרוני לא יהיה שלם ללא האפשרות לשלם באונליין. בין אם קהל היעד של האתר הוא B2B או B2C, לכל קהל יעד יוגדרו שיטות התשלום המקובלות לגביו. לאחר שהגולש בוחר את המוצר/ים שברצונו לרכוש וממשיך לעמוד התשלום, ככל שיהיו יותר אפשרויות תשלום (אשראי, ביט, PayPal, Apple Pay, Google Pay ועוד) כך יעלה הסיכוי שהגולש ימצא את השיטה המועדפת עליו, אמונו באתר יעלה והוא ישלים רכישה. חשוב שלצוות האתר יהיה מידע אודות סטטוס הסליקה- האם היא הושלמה בהצלחה או האם נתקבל סירוב. בהתאם לכך יוכל צוות האתר לדעת האם לספק את ההזמנה ללקוח. יש כאן חשיבות עליונה לקבלת מידע מדויק ואמין תוך שניות אחדות, לצד אבטחת שלב התשלום ברמה הגבוהה ביותר כדי לא לגרום נזק כלכלי לרוכשים או נזק תדמיתי לבית העסק.
ממשק לוגיסטיקה
אתר מסחר אלקטרוני ישאף לדיוק מירבי בין המלאי הזמין לבעל העסק לבין המלאי המוצג באתר. קבלת הזמנה של מוצר שאזל מהמלאי תגרום לביטול ופגיעה בשביעות הרצון של הלקוח. פעמים רבות מוצרים נמכרים יחד עם מוצרים אחרים (סל מוצרים) וכאן יש חשיבות עליונה לעדכון שורת מלאי של כל פריט בנפרד. בין אם האתר מחובר ל-ERP ובין אם לא, פלטפורמת BSmart מאפשרת למנהלי האתר לנהל את המלאי ישירות מהפלטפורמה כדי למקסם את הנוחות שלהם מהמערכת.